RODZAJE CZCIONEK
Oczywiście purystów typograficznych na wstępie przepraszam. Wymiennie będę używała słowa font, czcionka i krój pisma, głównie dla własnej wygody językowej. Mam nadzieję, że nie urwiecie mi głowy w komentarzach. Mniej zorientowanym wyjaśniam, czcionką nazywamy klocek w prasie drukarskiej. Pojedyncza litera cyfrowa to glif, a kompletny zestaw znaków to krój pisma. Font to plik zawierający informacje o kroju pisma w formie elektronicznej. Przejdźmy jednak do sedna.Zanim zaczniemy łączyć ze sobą czcionki poznajmy ich rodzaje. To pozwoli nam zrozumieć dlaczego niektóre fonty nie idą ze sobą w parze.
Naszą czcionkę charakteryzują 3 parametry: krój pisma, odmiana i stopień.
1. KRÓJ PISMA
Najważniejszym elementem decydującym o wyglądzie i unikalności jest krój pisma. Każdy zna nazwy Times New Roman czy Arial. Są to właśnie kroje pisma. Dzielimy je na:
a) szeryfowe i bezszeryfowe
b) jednoelementowe i dwuelementowe
W krojach jednoelementowych (linearnych) znaki tworzące poszczególne litery są tej samej grubości, w przypadku krojów dwuelementowych linie pionowe i poziome znaku różnią się wyglądem.
c) proporcjonalne i nieproporcjonalne
W krojach proporcjonalnych miejsce zajmowane przez znak jest proporcjonalne do jego szerokości. Większość czcionek należy do tej właśnie grupy. Kroje nieproporcjonalne inaczej nazywamy maszynowymi lub stałymi. Szerokość pomiędzy poszczególnymi znakami jest równa.
Poza tym można wyróżnić podział na cztery podstawowe klasy:
-antykwy oparte na alfabecie łacińskim i stanowiące podstawę wszystkiego co czytamy obecnie.
-pisanki, czyli kroje przypominające pismo odręczne.
-ksenotypy czcionki ozdobne z fantazyjnie ukształtowanych znaków odmiennych od klasycznego pojęcia liter.
-pismo gotyckie, którego nie trzeba chyba przedstawiać.
W tym miejscu nie można pominąć czcionek obrazkowych. Przykładem może być czcionka Font Awesome o której pisałam kiedyś na blogu. Stykamy się z nią nawet kilkadziesiąt razy dziennie, najczęściej zupełnie nieświadomie.
2. ODMIANA
Drugi ważny parametr określający wygląd czcionki. Odmiana nie odnosi się ściśle do fontu, ale jest cechą kroju. Odmianą będzie,np. pochylenie lub pogrubienie czcionki. Może to być również dodanie cienia lub ozdobników.
3. STOPIEŃ
Wysokość pomiędzy dolną i górną linią pisma, w praktyce pomiędzy dolną linią takich liter jak: g, p, q i górną linią liter Ć, Ś, Ń, wyrażana w punktach typograficznych. Potocznie będzie to po prostu wielkość czcionki.
DOBIERANIE FONTÓW W PARY
Podstawy mamy zrobione, przejdźmy od teorii do praktyki. Jak łączyć ze sobą czcionki ? Z pewnością warto kierować się pewnymi zasadami. Pamiętaj, że kluczem jest tutaj podobieństwo lub kontrast. Podstawowe reguły, które pomogą nam w dobieraniu czcionek w pary zebrałam w 10 punktach:1. Czcionki szeryfowe łącz z bezszeryfowymi.
2. Zmień wielkość, by uzyskać odpowiedni kontrast.
3. Łączenie dwóch bardzo podobnych fontów to zwykle kiepski pomysł.
4. Baw się odmianami.
Czcionki pogrubione na ogół dobrze wyglądają w zestawieniu z pochylonymi. Możesz też użyć kilku odmian jednego kroju.
5. Łącz fonty dekoracyjne z minimalistycznymi. Czcionki retro z nowoczesnymi.
6. Użyj klawisza Caps Lock.
Duże litery zestawiaj z wyrazami pisanymi z małych liter.
7. Łącz podobne nastroje.
Brzmi dziwnie, ale czcionki tak jak ludzie mają swoje charaktery i tak jak ludzie nie muszą się lubić. Eleganckie, zabawne, poważne to tylko przykładowe rodzaje, nie wszystkie nastroje będą się wzajemnie zgadzać.
8. Użyj czcionek z bliskich sobie epok, z jednej rodziny lub od wspólnego projektanta. Często łączy je wspólny trend, czasem trudny do wychwycenia na pierwszy rzut oka.
9. Unikaj czcionek typu Papirus czy Comic Sans. Są tak oklepane, że u bardziej świadomych powodują ból oczu. Umówmy się, jest wiele lepszych darmowych fontów.
10. Ogranicz się do dwóch, maksymalnie trzech czcionek.
Zależy nam na uzyskaniu kontrastu, a nie bałaganu. Jeśli chcesz wykorzystać większą ilość fontów określ motyw przewodni i buduj wokół niego projekt.
Jak pewnie zauważyliście z jednej strony szukamy kontrastu, z drugiej staramy się uwzględniać cechy wspólne poszczególnych czcionek. Dobieramy fonty z podobnych epok lub miksujemy kroje nowoczesne i retro w myśl zasady, że przeciwieństwa się przyciągają. Na początku ciężko znaleźć odpowiedni balans.
Gdy nie masz pewności sięgnij więc do gotowych rozwiązań. Przygotowałam listę stron, które ułatwiają dobieranie i łączenie czcionek w pary.
1. Flippingtypical
Strona zestawia czcionki, które posiadamy na dysku komputera automatycznie i podsuwa nam gotowe zestawienia.
2. Font comparer
3. Font combinator
4. Typetester
Serwis umożliwia porównanie naraz trzech czcionek, przydatne szczególnie przy tworzeniu designu stron internetowych.
5. Font pair
Na stronie znajdziemy gotowe sprawdzone zestawienia fontów z 6 kategorii.
6. Typ.io
Wybierając czcionkę znajdziemy w opisie informację z jakimi fontami warto ją zestawić, gdzie można ją znaleźć i jak użyć w projekcie.
A co w sytuacji, gdy jakaś czcionka wpadła nam w oko, a nie znamy jej nazwy? Z pomocą przychodzi strona Identifont, która służy do identyfikacji fontów. Odpowiadając na kilka prostych pytań, możemy po cechach charakterystycznych poszczególnych znaków odnaleźć nazwę nieznanej czcionki. Sprawdziłam i witryna naprawdę świetnie zdaję egzamin.
Myślę, że nie będziecie mieli już problemu z łączeniem fontów. A jeśli tak jak ja kochacie ozdobne czcionki te strony na stałe zagoszczą w waszych internetowych ulubieńcach.
Jeśli ten wpis był dla Ciebie przydatny będzie mi miło, jeśli udostępnisz go dalej.